השלמויות חד יומיות
חלק ז. קורס רכזים בסיסי, שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי) המופעלת בתכניות עמותת יכולות מיסודה של קרן רש"י, בשיתוף משרד החינוך, ובתכניות נוספות ואחרות
האתר בבניה - טיוטא
נסים כהן
שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי)
דגמים של השתלמויות חד יומיות.
א. השתלמות צוות בסיום התהליך הצוותי ,טרם תחילת הלמידה - אופציה א' (כ- 5 שעות)
ב. השתלמות צוות בסיום התהליך הצוותי ,טרם תחילת הלמידה - אופציה ב' (כ- 10 שעות)
א. השתלמות צוות בסיום התהליך הצוותי ,לפני תחילת הלמידה (אופציה מקוצרת - כ- 5 שעות)
|
א. השתלמות צוות בסיום התהליך הצוותי ,לפני תחילת הלמידה
(אופציה מקוצרת - כ- 5 שעות) מבנה ההשתלמות ושיטה – נסים כהן |
||||
| יום | מס' | זמן | תוכן | מנחה/הערות |
| 1 | א.מבוא | |||
| - התכנסות | ||||
| - סטינג - זמנים וכללים. | ||||
|
- דוגמאות לתוכניות, בתי ספר, ואוכלוסיות שונות בהם הופעלה השיטה ותוצאות
(עדיף להשתמש בדוגמות דומות לפעילות המתוכננת לאחר ההשתלמות).
(דגשים: מי היתה אוכלוסית היעד? מצב התלמידים לפני? בסיום? התוצאות הינן תוצאה של
פעילות שיטתית, השקעה ומאמץ של מורים רגילים מביה"ס - וינר יחוס, אין להגרר ולהשיב לשאלה כיצד מתבצעת הפעילות, ההתיחסות לכך תהיה בהמשך).
- גופים שותפים
- יש גם כישלונות - דוגמאות - דוגמאות לבתי ספר (ארה"ב) המושתתים על ההנחה ש"כל אחד יכול": - כל הנושאים בפרק זה יוצגו על רקע: מודל המיון הבית ספרי – 1992. הרפורמה של 1969 ונתונים רלוונטיים בתחום תוצאות החינוך בישראל. |
||||
| ב. הנחות יסוד | ||||
|
הנחת הקוגניציה, הנחות המוטיבציה, התייחסות למשתנה התרבותי ול I.Q. מסקנה: למרות מצב התלמידים: כל אחד יכול, מוטיבציה לצוות ולתלמידים תוליד הצלחה. |
||||
| ג. הסיבות לאי ההצלחה ועקרונות המוטיבציה | ||||
| הסברים: מבניים (פנים), אחרים משמעותיים (חוץ), פערים לימודיים ותודעה ומענים להם. | ||||
|
-הנעה(מוטיבציה) – חמש גישות בסיסיות: הגישה התכליתית, הגישה המכניסטית, תיאורית הייחוס, אפקט פיגמליון, הגישה ההומניסטית. |
||||
| -השתמעויות אופרטיביות של הגישות המוטיבציוניות בחלקים השונים של הפעילות | ||||
| ד. עקרונות הלמידה המואצת | ||||
| ה. לוגיסטיקה ולו"ז | ||||
|
|
||||
| נושאים נוספים בהתאם לרלוונטיות והצורך - ממכלול הנושאים בתוכן קורס רכזים | ||||
ב. השתלמות צוות בסיום התהליך הצוותי ,טרם תחילת הלמידה - אופציה ב' (כ- 10 שעות)
|
השתלמות צוות בסיום התהליך הצוותי ,לפני תחילת הלמידה
(אופציה ב' - כ- 10 שעות) מבנה ושיטה – נסים כהן |
||||
| יום | מס' | זמן | תוכן | מנחה/הערות |
| 1 | א.מבוא | |||
| - התכנסות | ||||
| - סטינג - זמנים וכללים. | ||||
|
- דוגמאות לתוכניות, בתי ספר, ואוכלוסיות שונות בהם הופעלה השיטה ותוצאות
(עדיף להשתמש בדוגמות דומות לפעילות המתוכננת לאחר ההשתלמות).
(דגשים: מי היתה אוכלוסית היעד? מצב התלמידים לפני? בסיום? התוצאות הינן תוצאה של
פעילות שיטתית, השקעה ומאמץ של מורים רגילים מביה"ס - וינר יחוס, אין להגרר ולהשיב לשאלה כיצד מתבצעת הפעילות, ההתיחסות לכך תהיה בהמשך).
- גופים שותפים
- יש גם כישלונות - דוגמאות - דוגמאות לבתי ספר (ארה"ב) המושתתים על ההנחה ש"כל אחד יכול": - כל הנושאים בפרק זה יוצגו על רקע: מודל המיון הבית ספרי – 1992. הרפורמה של 1969 ונתונים רלוונטיים בתחום תוצאות החינוך בישראל. |
||||
| ב. הנחות יסוד | ||||
|
הנחת הקוגניציה, הנחות המוטיבציה, התייחסות למשתנה התרבותי ול I.Q. מסקנה: למרות מצב התלמידים: כל אחד יכול, מוטיבציה לצוות ולתלמידים תוליד הצלחה. |
||||
| ג. הסיבות לאי ההצלחה ועקרונות המוטיבציה | ||||
| הסברים: מבניים (פנים), אחרים משמעותיים (חוץ), פערים לימודיים ותודעה ומענים. | ||||
|
-הנעה(מוטיבציה) – חמש גישות בסיסיות: הגישה התכליתית, הגישה המכניסטית, תיאורית הייחוס, אפקט פיגמליון, הגישה ההומניסטית. |
||||
| -השתמעויות אופרטיביות של הגישות המוטיבציוניות בחלקים השונים של הפעילות | ||||
| ד. עקרונות הלמידה המואצת | ||||
| ה. יעד ותכנית | ||||
| הסמה ומחויבות ליעד | ||||
| הסכמה על תכנית | ||||
| הסכמה ומחויבות לקריטריונים להצלחה | ||||
| הכנת תכנית לימודים מפורטת שעתית | ||||
| הכנת חומרי למידה - חלוקה לצוותים | ||||
| חלוקת קבוצות הלמידה למורים (ומתרגלים) | ||||
| לוח זמנים – הסכמה ומחויבות ללו"ז של כל שעות הלמידה, ימי הלמידה, מרתון לימודי, שעות ישיבות צוות, אסיפות הורים, שיחות אישיות, מבחני בקרה. | ||||
| ו. לוגיסטיקה | ||||
| נושאים נוספים בהתאם לרלוונטיות והצורך - ממכלול הנושאים בתוכן קורס רכזים | ||||